Energie Expertises

Het inrichten van de rapportage voor de informatieplicht energiebesparing bij de RVO

Als intermediair partij helpen wij je graag met het indienen van de energieaangifte. We doen de opname ter plekke, vullen de EML-lijst in en verzorgen de aangifte in het e-Loket. Wie zélf de energie aangifte gaat indienen bij de RVO, doet er goed aan zich goed in te lezen. Zo weet je wat er nodig is om jouw aangifte efficiënt en compleet in te kunnen dienen. De aangifte bestaat uit drie onderdelen: De opname, invullen van de EML-lijst en het indienen van de rapportage. Over de eerste twee stappen lees je hier meer.

Wat komt er kijken bij het invullen van de rapportage?

E-herkenning
Om de rapportage in te kunnen dienen, moet je beschikken over e-Herkenning niveau 2+. Zorg er dus voor dat je dit regelt, inclusief een machtiging voor de RVO. Mooi meegenomen! Wanneer je ons inschakelt, regelen wij alles voor je, waardoor jij tijd overhoudt voor andere dingen. Zoals het runnen van je bedrijf!

Rapportage klaarmaken
Is jouw bedrijf een type C Wm-inrichting? Heb je een omgevingsvergunning milieu? Het zijn enkele vragen die de RVO je gaat stellen. Houd dus alle informatie die je hebt over verduurzaming bij de hand. Alle bedrijfspanden die in aanmerking komen voor de energieaangifte moeten aangegeven worden. Beschikt jouw organisatie over meerdere panden die informatieplicht hebben dan dien je per pand een aangifte in.

Ook wordt er gevraagd naar het meest recente jaarlijkse energieverbruik. Het is hierbij belangrijk dat je voor aardgasverbruik en elektriciteitsverbruik hetzelfde jaar aanhoudt. Ook wanneer een (nieuw) pand een jaar na ingebruikname voldoet aan de verbruiken voor de informatieplicht dient er aangifte verzorgt te worden. De omgevingsdienst kan hier als handhaver van het bevoegd gezag op controleren!

Laat vooral zien dat je actief bezig bent met verduurzamen!

Het is altijd goed dat de gemeente weet dat verduurzaming je bezighoudt. Geef daarom aanvullende informatie wanneer je de maatregelenlijst invult. Immers, het doel is energiebesparing. Wanneer je hier op welke manier dan ook mee bezig bent en het komt niet direct voor in de maatregelenlijst, is het altijd handig dit kenbaar te maken. Uiteindelijk zal de omgevingsdienst dit mee laten wegen in de beoordeling.

Evalueren en indienen
Voorafgaand aan de rapportage heb je de maatregelenlijst al ingevoerd en afgehandeld. In deze EML-lijst (Erkende Maatregelenlijst) staan per branche de energiebesparende maatregelen waar je bedrijf aan moet voldoen. Per maatregel geef je aan of deze is uitgevoerd of niet of dat er een alternatieve maatregel is toegepast. Na het indienen van de rapportage haalt de gemeente de rapportage uit het E-loket. Hierna volgt de beoordeling van de omgevingsdienst. Zij hebben als bevoegd gezag vergaande bevoegdheden zoals dwangsommen om de energiebesparingsplicht kracht bij te zetten.

Energie Inspectie inzetten als intermediair? Wij helpen met het indienen van de energieaangifte. Geen gedoe met e-Herkenning, alle zorgen uit handen en alles snel geregeld. Energie Inspectie beschikt over onafhankelijke en deskundige energieadviseurs die je goed voorbereiden op toekomstige energieaangiftes en maatregelen. Hier lees je hoe we dat doen.

Aangenaam!

Energie Adviseur Evert Swart
  •  René: EML en EED specialist
  • Heeft ook Aldi en Yarden geholpen
  • Klanttevredenheidsscore van 9,1
  • Vragen? We reageren binnen 1 werkdag

Vraag vrijblijvend een offerte aan

  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 100 MB.
    • Hidden
    • Hidden
    • Hidden